Nestíhate kupovať darčeky? Nevadí. 4 zo 5 Slovákov by aj tak radšej dostali niečo, vďaka čomu strávia pekný spoločný čas

Nestíhate kupovať darčeky? Nevadí. 4 zo 5 Slovákov by aj tak radšej dostali niečo, vďaka čomu strávia pekný spoločný čas Ilustr. foto: Kofola

Aj keď Vianoce bez darčekov sú podľa aktuálneho prieskumu Kofoly nepredstaviteľné pre 56,9 % ľudí na Slovensku, darčeky nemusia byť veľké a už vôbec nie hmatateľné. Práve spoločný zážitok a originálne strávený čas s najbližšími je TOP darčekom pre 39 % z nás, u mladých do 26 rokov dokonca pre každého druhého. Prieskum ukázal aj to, polovica z nás má pocit, že zhon okolo Vianoc nám bráni užiť si pohodové sviatočné chvíle v kruhu rodiny a priateľov. A čo najradšej robíme počas Vianoc? Pevným bodom sviatkov sú samozrejme vianočné filmy a rozprávky a ak by sme niečo obmedzili, tak je to upratovanie, prekvapujúco návštevy a nakupovanie darčekov.*

Vianoce pre väčšinu z nás znamenajú predovšetkým čas, ktorý môžeme v pokoji tráviť so svojimi najbližšími. Často nám v tom ale bráni predvianočný stres – to hovorí v prieskume pre Kofolu 50,8 % Slovákov a ľudí žijúcich na Slovensku. A tento názor pomerne rovnako vyjadrili muži aj ženy, muži by radi ubrali na nákupoch, pečení, varení, upratovaní v 51,8 %, ženy v 49,8 %.

Chceme vôbec darčeky?

S výrokom „Máme všetko, čo potrebujeme, na Vianoce by sme si namiesto darčekov mali venovať čas“ súhlasilo 84,4 % dopytovaných. „Aj tento výskum ukazuje, že matériu si vieme zaobstarať aj sami. Vyššie potreby ako láska a spolupatričnosť však vieme získať len vo vzťahu, čiže sme pri ich napĺňaní v podstate závislí od iných ľudí,“ vysvetľuje potrebu spoločného trávenia času aj počas Vianoc psychologička a vzťahová poradkyňa Veronika Ragan. Aj preto by väčšina z nás hmotný darček vymenila za spoločne strávený čas.

Kofola sa v prieskume pýtala aj na to, či si na Slovensku vieme predstaviť Vianoce bez darčekov. Kategoricky takúto možnosť odmieta iba necelá štvrtina ľudí, 23,4 (20,6 % muži, 26,1 % ženy), takmer tretina, 29,9 %, by zase určite alebo skôr takéto sviatky privítala. A aktuálne si len necelé 2 % ľudí už darčeky nedáva.


Vlastnoručná výroba, spoločný čas, hmotný darček

Presne takéto je poradie darčekov, ktoré by si podľa vianočného prieskumu Kofoly Slováci najradšej našli pod stromčekom. Zvíťazili vlastnoručne vyrobené darčeky, ktoré dalo na 1. miesto 41 % respondentov, pričom ešte viac, až 46 % vo vekovej skupine 18 – 26 rokov. Takže nemusíte tŕpnuť, či vám kuriér stihne doručiť darček z e-shopu. Do Štedrého dňa stihnete vyrobiť napríklad rámik na spoločnú fotografiu, alebo vytvoriť spomienkovú knihu s fotografiami. Ako druhý najžiadanejší darček skončil spoločný zážitok, ten by si najviac prialo až 39 % respondentov a tu tiež prekvapili mladí, lebo tí si takýto darček priali najviac, presne v 50 %. No a len necelej štvrtine dopytovaných, 20 % by urobil najväčšiu radosť tradičný hmotný darček kúpený v obchode či v e-shope.

„Kofola je o láske, vzťahoch a ľuďoch, a my sa celý rok snažíme inšpirovať ostatných, aby si na seba dokázali nájsť viac času. Preto sme v lete prišli s myšlienkou Láskyplného piatočka a venovali našim zamestnancom deň voľna na lásku. Na Vianoce chceme všetkých povzbudiť, aby si boli sami sebe darčekom a venovali si navzájom to najcennejšie – svoj čas,“ hovorí Lenka Tenglerová, manažérka značky Kofola. „V našom prieskume zaznelo veľa zaujímavých myšlienok, ale za srdce nás chytila napríklad odpoveď 54-ročného muža. Na otázku, aký najkrajší darček kedy na Vianoce dostal, nám napísal: „Čas. Dostal som čas na život svoj, partnerky a jej syna. Dostal som čas, ten najdrahší a najkrajší darček.“

Ako chceme stráviť vianočný čas so svojimi najbližšími?

Prvé miesto medzi najobľúbenejšími činnosťami obsadilo sledovanie vianočných filmov a rozprávok (59,8 %). S malým rozdielom je pre nás symbolom trávenia spoločného vianočného času príprava štedrovečernej večere (58,3 %) a vianočnej výzdoby a stromčeka (55,5 %). Prekvapujúce je, že rodinné návštevy sú symbolom spoločného trávenia času na Vianoce len pre 38,6 % ľudí a až 21,1 % by vianočné návštevy obmedzilo, aby mohli tráviť viac času so svojimi úplne najbližšími.
Doma je doma, hlavne na Vianoce
A zistenie na záver? Jednoznačne platí, že Vianoce chceme tráviť tam, kde to poznáme, a kde sa cítime najlepšie – doma. Aj keď pobyt v zahraničí by znamenal únik od vianočného zhonu, len 10,4 % ľudí by podľa Kofola prieskumu chcelo ísť na Vianoce do zahraničia a len 1 % ľudí už tak robí.
„Ukazuje sa, že domov a naši milovaní k sviatkom neodmysliteľne patria. Bez nich by Vianoce neboli tými pravými Vianocami. A rovnako je to aj s našou legendárnou reklamou s prasiatkom, ktorá sa vysiela na televíznych obrazovkách už dvadsať rokov a stala sa doslova symbolom československých Vianoc,“ uzatvára Lenka Tenglerová.