Pošta by mala pozastaviť prudké zvýšenie poplatku za SIPO

 

 

Okrem rastu cien tepla, elektriny a plynu v novom roku občanov SR zaskočilo výrazné zvýšenie poplatku za platbu SIPO na 0,90 eur. Tieňový minister financií a hospodárstva Eduard Heger upozorňuje na výrazné predraženie platby, najmä ak občan platí cez SIPO malú sumu.

Heger ako príklad uviedol koncesionárske poplatky RTVS vo výške 4,64 € mesačne, ktoré sa predražia o viac ako 20 percent. „Rozumieme, že náklady na manuálne platenie v hotovosti rastú, pretože sa zvyšujú aj platy poštových pracovníkov. Až dve tretiny platiteľov SIPO ho však podľa údajov pošty platia v hotovosti. Preto treba podľa neho k takýmto zmenám pristúpiť veľmi citlivo a štátny podnik by nemal hodiť občana do studenej vody,“ vyjadril sa E. Heger, podľa ktorého sa sociálna vláda nemôže správať takýmto necitlivým spôsobom.

Expert OĽANO na ekonomiku a podnikanie Peter Kremský upozornil, že pošta ponúka uhradenie SIPO aj bankomatovou alebo kreditnou kartou, bez poplatku to však umožňuje iba kartou Poštovej banky. „Za ostatné karty sa platia poplatky od 2,50 až do 10 eur za transakciu,“ vysvetlil Kremský. „Ak teda zákazník zaplatí SIPO kartou inej banky, platba sa mu môže mnohonásobne predražiť,“ pokračoval s tým, že dlhodobé zvýhodňovanie Poštovej banky, ktorú ovláda skupina J&T, vyvoláva podozrenia z korupcie a klientelizmu. „Je to obmedzovanie konkurencie a diskriminácia ostatných bánk. Treba si položiť otázku, prečo je takmer všade možné zaplatiť kartou aj malé sumy bez poplatku, iba Slovenská pošta to nedokáže s prevádzkovateľom terminálov vybaviť. Zrejme to nie je náhoda,“ tvrdí Kremský.

Okrem kariet Poštovej banky možno na pošte platiť zadarmo aj tzv. Poštovou kartou. Majiteľ ňou uhrádza platby na pošte. Podľa P. Kremského je zaujímavé, že zadarmo sú nielen platby kartou, ale aj hotovostné vklady na kartu. Prevádzkuje ju firma SPPS, spoločný podnik Slovenskej pošty a Poštovej banky.

Máloktoré pošty, najmä v obciach, majú platobný terminál, takže neumožňujú bezhotovostnú úhradu. „Najmä starší ľudia sa tak dostávajú do slepej uličky, sú odkázaní na platenie SIPO a ďalších šekov v hotovosti, kde okrem dlhého čakania znášajú aj vysoké poplatky,“ upozornil Kremský.

OĽANO vyzvalo Slovenskú poštu, aby urobila viaceré opatrenia, medzi ktoré patrí dočasné zníženie poplatkov na polovicu, kým nevybaví platobným terminálom všetky pošty na Slovensku, umožnenie bezplatnej úhradu šekov cez platobný terminál kartami všetkých bánk vrátane zahraničných, zabezpečenie spoľahlivého fungovania funkcie eSIPO či načítavania kódov SIPO cez mobil. Pošta má podľa hnutia takisto prísť so širokou kampaňou, ktorou vyzve ľudí na využívanie Poštovej karty alebo založenie účtu a využívanie bezhotovostných úhrad SIPO, či ďalších šekov priamo z účtu cez trvalé príkazy či inkaso z účtu.

„Rovnako vyzývame občanov, aby neplatili šeky v hotovosti na pošte, ale aby si založili účet v banke, na ktorý si môžu dať posielať dôchodok, plat a ďalšie príjmy. Odporúčame im zvoliť si čo najlacnejší účet, najlepšie bezplatný alebo zvýhodnený v prípade pravidelných vkladov,“ vyzval občanov Kremský a pokračoval: „Ďalej odporúčame, aby využívali internetové a mobilné bankovníctvo, elektronické úhrady a trvalé príkazy, alebo aby si vybavili Poštovú kartu a uhrádzali ňou platby na pošte. Najmä starší ľudia by sa mali poradiť s rodinou či blízkymi a požiadať ich o pomoc pri založení a používaní bezplatného bankového konta cez mobil alebo počítač.“

Eduard Heger vyzval aj ministerstvo dopravy, aby každú zmenu poplatkov vo svojom rezorte, ktoré môžu zasiahnuť slabšie sociálne skupiny občanov - najmä seniorov, dopredu zvážili, zdôvodnili a ohlásili. „Každú takúto kampaň by mali sprevádzať širokou kampaňou na zvýšenie finančnej gramotnosti, kde občanov jednoducho a zrozumiteľne poučia, ako sa môžu poplatkom vyhnúť a kde môžu ušetriť,“ uzavrel Heger, podľa ktorého by ministerstvo malo tiež zastaviť dlhoročné zvýhodňovanie Poštovej banky a vytláčanie konkurencie v monopolnom prostredí Slovenskej pošty a zvážiť personálne zmeny vo vedení Slovenskej pošty najmä z dôvodu previazania s finančnými skupinami a slabej starostlivosti o zákazníkov.