NOTA BENE spustilo kampaň Pomáhať je ľahké na pomoc ľuďom bez domova

NOTA BENE spustilo kampaň Pomáhať je ľahké na pomoc ľuďom bez domova Reprofoto youtube Nota Bene

Aj túto zimu sa tisícky ľudí bez domova na Slovensku ocitnú bez pomoci. Predaj Nota bene je pre mnohých jediná šanca ako prežiť. Pouličný časopis každodenne pomáha 350 ľuďom bez domova v 17 mestách Slovenska.

 

Vďaka nemu má väčšina predajcov strechu nad hlavou a nežije na ulici. Na to, aby mohlo pomáhať ešte viac, druženie Proti prúdu spustilo kampaň Pomáhať je ľahké.

Zima je už v plnom prúde a vďaka časopisu Nota bene stovky ľudí bez domova nezostanú bez pomoci. Pouličné časopisy ako Nota bene sú zatiaľ jedinou dostupnou formou pomoci, ako na Slovensku dostať veľké množstvu ľudí bez domova z ulice. Medzi nimi aj veľkú skupinu ľudí so zdravotným postihnutím, seniorov, či odchovancov z detských domovov. Dáva im prácu, ku ktorej by sa v ťažkých zdravotných a sociálnych podmienkach dostali len ťažko. „Vďaka Nota bene stovky ľudí bez domova na Slovensku nežijú na ulici. Až 96 % predajcov v Bratislave si dokáže zaplatiť strechu nad hlavou - či už lôžko v ubytovni, útulku alebo prenájom záhradnej chatky. Aby sme im mohli pomáhať naďalej, potrebujeme finančnú pomoc,” hovorí Sandra Pazman Tordová, štatutárka združenia Proti prúdu, ktoré prevádzkuje projekt Nota bene.

Kúpou 12 čísel prispeje každý čitateľ Nota bene ročne na projekt sumou 8,40 eur, to však nestačí na pokrytie nákladov. V projekte reálne chýba 40-tisíc eur na zabezpečenie potrebnej pomoci predajcom. Preto združenie Proti prúdu, vydavateľ časopisu Nota bene, spustilo kampaň www.pomahatjelahke.sk, ktorej tvárami sa stali skutoční predajcovia pouličného časopisu Marián a Cecilka. Zároveň sa ju rozhodli podporiť aj známe osobnosti ako Juraj Kemka, Lujza Schrameková, Róbert Jakab, Danica Jurčová, Richard Stanke, Daniel Pastirčák a ďalší.

Aj vďaka štedrosti darcov možno pomôcť ľuďom bez domova získať strechu nad hlavou, dostať sa z ulice a hľadať skutočný domov. Aby ukončili svoje bezdomovectvo, tak ako predajca Marián, ktorý svoj domov našiel v prenajatom mestskom byte. „Kedysi som vyrábal letecké motory, ale kvôli zlému zdravotnému stavu som už svoju robotu nezvládal. Celý život som bol zvyknutý pracovať, takže sedieť na zadku pred televízorom nie je nič pre mňa. Teraz predávam Nota bene, je to môj zmysel života. Nota bene je ako rodina. Keď sa potrebujem poradiť alebo porozprávať, mám kam ísť. Preto pomôžme
Nota bene, aby mohli pomáhať nám,” hovorí predajca Marián, ktorý je na invalidnom vozíku a aj napriek tomu predáva pouličný časopis.

Len v Bratislave sa počet ľudí bez domova odhaduje na 4000 a na tento počet pripadá iba 250 miest v útulkoch. Na Slovensku chýba cenovo dostupné bývanie, ale aj krízová pomoc ako napríklad lôžka v útulkoch. Preto sú predajcovia Nota bene nútení si platiť predražené bývanie v komerčných ubytovniach. „Kľúčovým problémom je nedostatok cenovo dostupných nájomných bytov, kde by svoje bezdomovectvo mohli ukončiť. Následkom toho počet ľudí bez domova len rastie a neubúda. Myslím si, že mnohí ľudia bez domova svoj krok pre zlepšenie situácie už dávno urobili, a teraz je krok na nás. Problém s bývaním sa týka nás všetkých. Nie je v poriadku, že v našej krajine si mnohí ľudia nedokážu za svoje ťažko zarobené peniaze zaplatiť slušné bývanie. Preto pomáhame nielen jednotlivcom, ale snažíme sa aj o systémové zmeny - aby predajcovia získali bezpečný domov a zaradili sa späť do bežného života,” hovorí Sandra Tordová, štatutárka združenia Proti prúdu, ktorá prišla s konceptom kampane a je jej hybnou silou.

Okrem Sandry Tordovej sa na kampani Pomáhať je ľahké podieľajú aj experti zvonka. Fundraisingovú stratégiu vytvorila Zuzana Suchová, ktorá je koordinátorkou celej kampane. Za jej claimom a vizuálom stojí agentúra Čosi, ktorá podporuje združenie pro bono. Produkciu kampane má na starosti dokumentarista Marcel Pazmán, fotografie Alan Hyža a jej komunikáciu a obsah vedie PR konzultantka Petra Nagyová.