Podľa aktuálnych prepočtov Asociácie hotelov a reštaurácií Slovenska sa očakáva viac ako 50-percentný medziročný prepad tržieb, v objeme približne 560 mil. €, pričom ohrozených je viac ako 60 % pracovných miest, čo v konkrétnych číslach znamená takmer 68 000 zamestnaných ľudí a tisíce ďalších naprieč dodávateľským reťazcom vo výrobe či distribúcii potravín a nápojov.
Plánované fázy uvoľňovania korona opatrení nenaplnili očakávania podnikov v oblasti reštauračných služieb. Prvá fáza, ktorá platí týždeň, povolila to, čo už umožnené bolo – predaj cez okienko alebo donášku. Väčšina podnikov však zostáva naďalej zatvorená a ak to prežijú, budú môcť v tretej fáze sprístupniť aspoň terasy.
Gastro prevádzky patria k podnikom, ktoré museli ako prvé kvôli korona opatreniam zatvárať, otvárať však budú ako posledné. Veľký prepad tržieb a príjmov, problémy s udržaním pracovných miest, vysoké náklady na mzdy a nájom, existujúce fixné náklady, ako aj straty z nakúpených nevyužitých surovín, dostali prevádzky do ťažkostí už v prvom mesiaci zavedenia opatrení. Ďalší mesiac, prípadne ešte dlhšie obdobie, budú viaceré podniky vo vážnych existenčných problémoch.
„Výdaj jedla mohli predtým robiť iba reštaurácie a stánky s rýchlym občerstvením. Teraz je to umožnené aj kaviarňam, cukrárňam, bistrám a podobným zariadeniam,“ hovorí Marek Harbuľák, generálny manažér Asociácie hotelov a reštaurácií Slovenska: „Podľa našich odhadov túto možnosť využije možno štvrtina z nich. Ale to im ani zďaleka nenahradí tržby potrebné na prežitie. Pre podnik nemá zmysel otvárať, kým nebudú otvorené aspoň letné terasy. Sociálny kontakt a komunikácia sú totiž hlavným dôvodom, prečo ľudia navštevujú reštaurácie, kaviarne, či pivárne,“ dodal.
Otváranie terás umožňuje až tretia fáza uvoľňovania opatrení, ktorá pri bezproblémovom vývoji situácie nastane koncom mája. Úplné otvorenie a plné fungovanie gastroprevádzok prinesie až posledná fáza, ktorou sa vráti spoločnosť do bežného života. I napriek názorom odborníkov, že by sa tak mohlo stať začiatkom júna, prevádzkovatelia a dodávatelia do gastrosektora musia rátať s postupným rozbehom. Reálnejšie preto vidia normálnu prevádzku až koncom júna, resp. začiatkom júla. Prežiť preto ďalší mesiac, až dva, bude pre tieto podniky veľmi náročné.
Chýba cielená podpora pre gastronómiu
Žiadne z prijatých záchranných opatrení nie sú smerované špecificky pre gastrosektor. Podľa Asociácie hotelov a reštaurácií Slovenska by pomohli konkrétne opatrenia, ktoré by pri otváraní naštartovali dopyt a spotrebu, napr. zníženie sadzby DPH na stravovacie služby, modifikácia financovania rekreačných poukazov, ale aj pretrvávajúca pomoc vo forme príspevku pri poklese tržieb minimálne na obdobie ďalších mesiacov.
Pomoc sa snaží aj súkromný sektor. Združenia výrobcov piva i nealkoholických nápojov (Slovenské združenie výrobcov piva a sladu, Asociácia výrobcov nealkoholických nápojov a minerálnych vôd) spoločne s Asociáciou hotelov a reštaurácií Slovenska spojili sily výrobcov a dodávateľov do gastro sektora a po Veľkej noci odštartovali spoločnú online platformu #PodporSvojPub. „Prostredníctvom tejto platformy apelujeme na „štamgastov“, aby teraz finančne podporili svoj obľúbený podnik a kúpili si poukaz na budúcu spotrebu – posedenie pri pive s kolegami, pri káve s kamarátkou alebo rodinný obed v reštaurácii,“ hovorí Jana Shepperd, prezidentka Slovenského združenia výrobcov piva a sladu. Podniky sa môžu bezplatne zaregistrovať, zákazník si z nich vyberie svoj obľúbený podnik a podporí ho kúpou poukazu v hodnote od 5 € do 50 €. Vyzbierané peniaze budú prevádzkam dvakrát mesačne zasielané už počas karantény. Po uvoľnení vládnych opatrení budú môcť zákazníci zakúpený poukaz minúť vo svojom obľúbenom podniku. Aktuálne je zapojených už 400 podnikov z celého Slovenska.
„Okrem vytvorenia platformy #PodporSvojPub naše pivovary pomáhajú prevádzkam ako sa len dá. Napríklad umožňujú výmenu exspirovaného piva v sudoch a tankoch za čerstvé, ponúkajú odklad splatnosti faktúr, pomáhajú so zlepšením technických a hygienických štandardov po otvorení a hľadajú ďalšie možnosti, ako podporiť svojich obchodných partnerov,“ povedala Shepperd.
„Výrobcovia, distribútori aj samotné prevádzky sa snažia zo všetkých síl improvizovať. Využívajú dostupné možnosti ako zachrániť svoje podnikanie, poskytnúť svoje služby a pomocnú ruku aj počas obmedzení. Táto situácia je však dlhodobo neudržateľná a vyžaduje si od vlády reálny plán pre opätovné oživenie. Jediná istota, ktorú dnes máme, je, že len spoločnými silami to zvládneme. Chceli by sme touto cestou vyzvať všetkých, ktorí si radi vychutnávajú osviežujúce nápoje a dobré jedlo vo svojom obľúbenom podniku, aby ho podporili už dnes, nech sa všetci spoločne máme kam vrátiť,“ hovorí Lucia Morvai, výkonná riaditeľka Asociácie výrobcov nealkoholických nápojov a minerálnych vôd.