Najviditeľnejšou formou kampane do eurovolieb boli diskusie Ilustr.foto: EP

Najviditeľnejšou formou kampane do eurovolieb boli diskusie

28.06.2019 22:11 | Marketing | mk

Pred mesiacom 25. mája 2019 si voliči na Slovensku zvolili štrnástich nových europoslancov. Vo voľbách do Európskeho parlamentu sa hlasovania zúčastnilo 22,74 % oprávnených voličov. Ide o historicky najvyššiu účasť v eurovoľbách na Slovensku. Spomedzi všetkých krajín EU však Slovensko s volebnou účasťou "obhájilo" posledné miesto.


Na výsledky volieb sa v povolebnom výskume pozrel Inštitút pre verejné otázky, ktorý skúmal mieru volebnej účasti v rôznych sociálnodemografických prostrediach, dôvody neúčasti, viditeľnosť predvolebnej kampane, postoje k EÚ, ako aj ďalšie okolnosti volebných rozhodnutí voličov na Slovensku.

Nadpriemerná volebná účasť bola medzi ľuďmi s univerzitným vzdelaním (35%) najmä oproti ľudom so základným vzdelaním (15%). Rozdiely sa ukázali aj podľa veku – nižšia účasť bola medzi najmladšími voličmi – 18-24 rokov – 11%, na voľbách sa v nadpriemernej miere zúčastnili voliči vo veku 25-55 rokov, vo vyšších vekových skupinách mierne klesla. K účasti boli viac motivovaní pro-európsky naladení občania, spomedzi tých, ktorí si myslia, že projekt európskej integrácie by mal ďalej pokračovať a integrácia by sa mala prehlbovať volilo až 37%. Z tých, ktorí nevidia v EÚ budúcnosť iba 11%.

Prečo ľudia neprišli voliť?

Najčastejšie nevoliči odpovedali, že za ich neúčasťou boli praktické osobné dôvody, ako napr. zahraničná cesta, choroba, pracovná zaneprázdnenosť a pod. Tieto dôvody však mohli byť podľa analytikov IVO aj spätnou racionalizáciou neúčasti, resp. prejavom slabej motivácie ísť voliť. Druhou najčastejšou odpoveďou bol všeobecný nezáujem o politiku a tretím faktorom boli dôvody, ktoré sa viazali špeciálne k týmto voľbám.
„Vyjadrujú nezáujem o EÚ, ale aj neznalosť fungovania EP, pocit zbytočnosti voliť vzhľadom na nízky počet poslancov za Slovensko a pod. Zdôvodnenia mnohých nevoličov sú euroskeptické alebo proti-EÚ (napr.: nesúhlasím vnútorne s tým, že nám diktuje EÚ čo má Slovensko robiť; som euroskeptik; nedôverujem EU), čo ukazuje, že viacerí svoj negatívny postoj k EÚ vyjadrili neúčasťou a nie hlasovaním v prospech niektorej z euroskeptických politických strán,“ píšu v záverečnej správe z výskumu analytici.

Zdroj: IVO


Necelých 30% opýtaných uviedlo, že kampaň vôbec nesledovali. Najviditeľnejšou formou kampane boli diskusie kandidátov za jednotlivé strany v televízii, v rozhlase alebo na internete, s ktorými sa bližšie oboznámilo 13% respondentov (čo v prepočte na absolútne čísla znamená okolo 500 tisíc všetkých oprávnených voličov). Ďalších 50% túto kampaň aspoň zaregistrovalo.

Zber dát na reprezentatívnej vzorke oprávnených voličov (1 017 respondentov) realizovala agentúra FOCUS bezprostredne po voľbách - od 1.6. do 11.6. 2019.



Škoda Auto Slovensko má nového šéfa marketingu

Škoda Auto Slovensko má nového šéfa marketingu

Od júla 2020 nastáva zmena v top manažmente spoločnosti ŠKODA AUTO Slovensko.

Domček deduška Večerníčka zrekonštruujú a premiestnia (VIDEO)

Domček deduška Večerníčka zrekonštruujú a premiestnia (VIDEO)

Očakávaná obnova a rekonštrukcia národnej kultúrnej pamiatky známeho domčeka deduška Večerníčka sa začala 6. júla 2020.

O2 poľudštilo svoju zákaznícku linku. Od prvého momentu sa s vami bude rozprávať zamestnanec linky a nie automat (VIDEO)

O2 poľudštilo svoju zákaznícku linku. Od prvého momentu sa s vami bude rozprávať zamestnanec linky a nie automat (VIDEO)

O2 sa rozhodlo radikálne zmeniť zážitok, s akým sa zákazník najčastejšie stretáva pri volaní na zákaznícke linky. Preto v týchto dňoch pristúpilo k vypnutiu prednahratých hlášok, ktoré slúžili na navigovanie zákazníka a prináša priame spojenie so zamestnancom zákazníckej linky  už od začiatku hovoru. Zákazník tak po novom nebude musieť počúvať vopred nahraté dlhé zoznamy možností ani zadávať žiadne čísla v menu, ale hneď po vytočení čísla 949 je privítaný a spojený s najbližším voľným asistentom.

Začal proces, v ktorom herec Depp žaluje bulvárny denník

Začal proces, v ktorom herec Depp žaluje bulvárny denník

S čiernou šatkou zakrývajúcou ústa a nos dnes prišiel na súd v Londýne hrdina Pirátov z Karibiku a hollywoodsky herec Johnny Depp.

VÚB banka má novú kampaň s Petrou Polnišovou aj Evou Večerovou (VIDEO)

VÚB banka má novú kampaň s Petrou Polnišovou aj Evou Večerovou (VIDEO)

VÚB banka začiatkom júla spustila novú kampaň s názvom „Čo je v rodine to sa počíta“, ktorá sa odohráva v prostredí rodiny a susedov.

EÚ musí bojovať s nenávisťou na internete spoločne, povedala podpredsedníčka EK

EÚ musí bojovať s nenávisťou na internete spoločne, povedala podpredsedníčka EK

Európska únia potrebuje záväzné spoločné pravidlá, ktoré by prinútili internetové sociálne siete aktívne bojovať proti nenávistným prejavom a zároveň rešpektovať slobodu prejavu.

Špeciálna verzia festivalu – Nádych s Atmosférou – bude a až trikrát

Špeciálna verzia festivalu – Nádych s Atmosférou – bude a až trikrát

Výnimočné situácie si žiadajú výnimočné riešenia. Preto sa organizátori festivalu Atmosféra, ktorý sa koná v prekrásnom prostredí viníc neďaleko Hontianskych Nemiec, rozhodli priniesť festival k návštevníkom aj tento rok – avšak v komornejšej verzii s dôrazom na bezpečnosť. Miniséria podujatí Nádych s Atmosférou ovládne atmosférickú lúku v auguste 2020 dokonca trikrát!

RTVS prinesie seriálový hit Babylon Berlín (VIDEO)

RTVS prinesie seriálový hit Babylon Berlín (VIDEO)

Od pondelka 6. júla sa na obrazovky RTVS vráti populárny výpravný seriálový hit z dielne HBO - Babylon Berlín. RTVS odvysiela vždy dva diely za sebou každý pondelok o 22:00 na Dvojke.

Kníhkupecká sieť Panta Rhei má nového šéfa

Kníhkupecká sieť Panta Rhei má nového šéfa

Od 1. júla 2020 došlo k zmene vo vedení v spoločnosti Panta Rhei.

Automatické hlášky nahradili asistenti a asistentky, ohlasuje O2 v reklame (VIDEO)

Automatické hlášky nahradili asistenti a asistentky, ohlasuje O2 v reklame (VIDEO)

O2 sa rozhodla zmeniť komunikáciu so zákazníkmi.

Najčítanejšie