EÚ a Británia vyšetrujú, či Facebook nezneužíva svoje postavenie na trhu reklamy

EÚ a Británia vyšetrujú, či Facebook nezneužíva svoje postavenie na trhu reklamy Ilustr. foto: Facebook

Európska komisia (EK) začala vyšetrovať, či internetová spoločnosť Facebook nezneužíva svoje postavenie na reklamnom trhu. Komisiu predovšetkým zaujíma, ako Facebook nakladá s dátami zadávateľov reklamy a či získané informácie potom nezneužíva na to, aby im konkuroval na trhoch, kde sám pôsobí. Komisia ako príklad spomína inzeráty užívateľov na nákup a predaj tovaru cez Facebook Marketplace. Podobné vyšetrovanie začala aj Británia.

"Facebook používajú každý mesiac skoro tri miliardy ľudí a dohromady takmer sedem miliónov firiem na Facebooku inzeruje. Facebook zhromažďuje rozsiahle súbory dát o aktivite užívateľov svojej sociálnej siete a iných služieb, čo mu umožňuje zamerať sa na konkrétne skupiny zákazníkov," uviedla podpredsedníčka komisie a komisárka pre hospodársku súťaž Margrethe Vestager. "My sa podrobne pozrieme na to, či tieto údaje Facebooku dávajú nespravodlivú konkurenčnú výhodu," dodala.

Facebook v reakcii uviedol, že bude plne spolupracovať ako s Európskou komisiou, tak aj s úradmi v Británii. Podľa neho sa ukáže, že k vyšetrovaniu nie je dôvod. "Marketplace aj zoznamovanie ľuďom ponúkajú viac možností, oba produkty fungujú vo vysoko konkurenčnom prostredí, kde je veľa veľkých a zaužívaných služieb," uviedol Facebook podľa agentúry Reuters.

Európska komisia je výkonným orgánom Európskej únie a má rozsiahle právomoci, plní zároveň úlohu protimonopolného úradu EÚ. Pokiaľ dôjde k záveru, že firma porušuje protimonopolné zákony, môže jej v krajnom prípade vymerať pokutu až desať percent z ročných tržieb. Facebook mal za minulý rok tržby 85,96 miliardy dolárov, pokuta v jeho prípade by teda mohla predstavovať 8,6 miliardy dolárov.

Firmy, ktoré priamo konkurujú aj Facebooku, pri propagácii svojich služieb na jeho platforme môžu Facebooku poskytovať aj komerčne využiteľné dáta. Facebook by potom mohol tieto dáta využiť, aby konkuroval firmám, ktoré mu práve tieto údaje poskytli.

"To sa týka predovšetkým poskytovateľov on-line inzercie, platforiem, na ktorých mnoho spotrebiteľov v Európe nakupuje a predáva tovar. On-line poskytovatelia inzercie propagujú svoje služby na sociálnej sieti Facebook a zároveň konkurujú on-line inzertnej službe Facebooku, ktorá sa volá Facebook Marketplace," spresnila komisia. Služba Facebook Marketplace funguje od roku 2016 a na nákup a predaj tovaru sa používa v 70 krajinách. EÚ sa ňou zaoberá od roku 2019, poznamenala agentúra Reuters.

Rovnaké vyšetrovanie začal aj britský protimonopolný úrad CMA. "Snahou Európskej komisie je s týmto úradom úzko spolupracovať, ako bude nezávislé vyšetrovanie postupovať," píše sa v tlačovej správe EK.