Vedci žiadajú verejnosť o pomoc: v internetovom hlasovaní vyberajú názov pre planétku Foto: 2007or10.name

Trojica amerických vedcov žiada verejnosť o pomoc s výberom mena pre malú planétku na okraji slnečnej sústavy.

Vedcom je známa pod označením 2007 OR10 už takmer 12 rokov, zatiaľ sa však nerozhodli, ako ju nazývať. Vesmírny objekt má približne polovičnú veľkosť oproti Plutu, je to teda najväčšie zatiaľ nepomenované teleso v slnečnej sústave, informoval denník The New York Times.

Vedci dávajú v internetovom hlasovaní na výber medzi troma menami: Gonggong, Holle alebo Vili. Gonggong je meno čínskeho boha vody s červenými vlasmi a chvostom pripomínajúcim hada. Holle je nemecká rozprávková postava, patrónka plodnosti, žien a znovuzrodenia. Vili je zase postavou severskej mytológie, jeden z bratov boha Ódina. Hlasovanie skončí 10. mája, následne vedci zašlú víťazný návrh Medzinárodnej astronomickej únii (IAU).

Objavitelia dali pôvodne telesu prezývku Snehulienka, pretože predpokladali, že jeho povrch je pokrytý ľadom a bude teda žiarivo biely. Pri neskorších pozorovaniach však zistili, že je objekt červený, a od pôvodného mena ustúpili.

Podľa názoru vedcov je teleso najskôr trpasličou planétou (ako napríklad Pluto), IAU ho však tak zatiaľ oficiálne neoznačila. Nachádza sa za obežnou dráhou Neptúnu v takzvanom Kuiperovom páse a okolo Slnka obehne raz za 549 rokov.

Pomenovanie vesmírnych telies má podľa denníka jasne určené pravidlá. Planéty v tejto časti slnečnej sústavy s podobnými obežnými dráhami musia niesť mená mytologických postáv, ktoré sú spojené so stvorením.

Jedným z vedcov, ktorí objekt na oblohe našli, je aj profesor Mike Brown. Ten v roku 2003 objavil trpasličiu planétu Eris, ktorá je takmer rovnako veľká ako Pluto. Na základe tohto nálezu potom Pluto stratilo štatút planéty a bolo zaradené spolu s Eris do novovzniknutej kategórie trpasličích planét. Rozhodnutie bolo prijaté v roku 2006 na valnom zhromaždení IAU v Prahe.