Tisícky ľudí naletelo na súťaž o pračku, iPhone či ratanový nábytok

Tisícky ľudí naletelo na súťaž o pračku, iPhone či ratanový nábytok

Len pár dní potrebovala facebooková stránka s názvom „Súťažíme“ na to, aby nachytala takmer 20 tisíc ľudí na podvodnú súťaž, ktorá za like a zdieľanie sľubovala iPhone či pračku.


Stránka vznikla len minulý týždeň a ponúkala za zdieľania a zapojenie sa do súťaže výhru. Na facebooku aj Instagrame žiadala označiť v komentári ďalších troch ľudí a zdieľať súťaž.

Admini šírili stránku aj cez sponzorované odkazy. Za pár dní mala stránka na facebooku viac ako 18 tisíc fanúšikov a tisícky zdieľaní.

Súťaž sa šíri aj cez Instagram, tam však má výrazne slabší zásah ako na Facebooku:

 

Ide o klasický podvod, pri ktorom stránka sľubuje nereálne výhry, pričom žiada od užívateľov, aby jej súťaž zdieľali a časom ich kontaktuje správou, kde im oznamuje, že vyhrali a snaží sa od nich vylákať osobné údaje, číslo účtu a podobne.
Prípadom sa už zaoberá aj polícia.

PrtSc FB Polícia SR


V tomto prípade podvodníci oslovovali tých, ktorí sa zapojili do súťaže súkromnou správou, kde ich žiadali kontakt pre kuriéra, aby im mohol "priniesť výhru", žiadali informáciu o tom, aký telefónny paušál má užívateľ ale aj potvrdiť identitu zaslaním kódu SMS správou. Šlo o spoplatnenú správu, ktorej výšku sa „súťažiaci“ dozvie, až keď mu príde účet za telefón. „Zvyčajne tak prídu o 10 a viac eur, upozorňuje polícia. Môže to byť však aj ďaleko viac.

Na podobnom princípe fungovala pred pár dňami aj stránka s názvom "Cestujeme po svete". Ponúkala napríklad ratanový nábytok. Rovnako žiadala informácie o telefóne a vyťahovala z ľudí peniaze cez potvrdzujúcu SMS.

 

Ako nenaletieť na podvod?

Ak vám firma, ktorú vôbec nepoznáte, núka tak hodnotnú výhru, ako je pračka, auto, mobil, zájazd, je to podozrivé.
Všimnite si, kedy stránka. ktorá núka výhru, vznikla a aké sú jej ďalšie statusy. Ak vznikla len pred pár dňami alebo je na nej odkaz len na podozrivú súťaž, ide o podvod.
Stránka môže niesť aj názov alebo logo známej značky, aj vtedy si všimnite podrobne históriu celej stránky, či nie je falošná. 

Stretli ste sa s hoaxom, dezinformáciami či konšpiráciami? Dajte nám o nich vedieť na Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.

Táto sekcia vzniká v spolupráci s 365.bank.